Computer forum

Author Topic: Virtuele nameserver opzetten in direct admin  (Read 7827 times)

Pindakaas

• Guest
Virtuele nameserver opzetten in direct admin
« on: 30 May 2009, 08:40:09 »
Ik moet heel snel virtuele nameservers opzetten in direct admin. Hoe kan ik dit het snelste doen ?

Bij voorbaat dank

command

• Guest
Re:Virtuele nameserver opzetten in direct admin
« Reply #1 on: 8 February 2010, 14:44:20 »
Instellen DNS

Begin met het inloggen op het Direcadmin paneel als beheerder (admin). Klik op "IP Management" en voer hier twee ip adressen in (in deze tuturial gebruiken wij 12.34.56.78 en 12.34.56.79 als voorbeeld in real life zijn dat de twee ip adressen die je van het datacentrum hebt gehad).

Rechts van het Directadmin paneel, zie je Admin, reseller en user. Klik op "User level" en klik op DNS management.

Voer hier de DNS gegevens in. Je moet ook twee name servers toevoegen (assign nameserver) NS2.domain.com en NS2.domain.com

Om de DNS en de nameservers op te zetten voor jouw nieuwe server moet je de gegevens invoeren die je zojuist in de lokale DNS setup had geplaatst.

ns1.domain.com -> 12.34.56.78 ns2.domain.com -> 12.34.56.79

Het duurt maximaal 2 dagen voordat deze nameservers daarna ook werkelijk actief en te pingen zijn.

Ondertussen moeten we nog wat meer instellingen veranderen op de webserver.

Log in op Directadmin en klik op Administrator settings. In het bovenste veld vul je in bij "server's hostname" de naam van de server in, als dit is ingesteld neem dan deze naam over! In het voorbeeld is gebruik gemaakt van serv01.domain.com.

Daaronder kun je de nameservers van je domein invullen. In dit voorbeeld is dat dus NS1.domain.com en NS2.domain.com. Verlaat nu het DA paneel. Hierdoor zal de server herstarten.

Na het herstarten maak je connectie via SSH (gebruik hiervoor PUTTY).

Login als admin / root via Putty an typ

nano /etc/host

Met dit commando laadt je een tekstverwerker gelijk aan edit/kladblok in

Zorg dat daarin de regel komt te staan

12.34.56.78 srv01.domain.com srv01

Druk tegelijk op CTRL+X, bevestig dat je dit wilt opslaan.

Verlaat Putty en log in op Direct admin, herstart de server nogmaals en dan bent u klaar. U dient nog enkele uren / dagen te wachten tot uw nameservers daadwerkelijk over het hele internet verspreid zijn en dan kunt u gebruik van de server gaan maken.

Met vriendelijke groet,

Command

Ocliw

• Nieuweling
  • *
    • View Profile
Re:Virtuele nameserver opzetten in direct admin
« Reply #2 on: 14 January 2011, 22:01:38 »
Ik heb hier vragen over al is de post al 120 dagen oud.

Als je 2 servers hebt en op beide 1 IPadres kun je dan het IP waar je ns van maakt ook als shared IP gebruiken of moet je perse aparte IP hebben voor je ns?

Ik heb namelijk 2 vps servers
Op server1 staat DirectAdmin geinstalleerd en server 2 heb ik via multi server setup toegevoegd (wordt dus ns2)
Heb ns1.naam.ext heb ik als nameserver op het ipadres van VPS1 geregistreerd en ns2.naam.ext op het ipadres van VPS2.
Moet ik een extra IP vragen om als shared te gaan gebruiken op VPS1? En dan ook een extra IP voor shared als ik websites wil draaien op VPS2?

Kom er niet helemaal uit hoe nu tewerk te gaan want nu staat het IPadres van VPS1 uiteraard in DirectAdmin als shared IP.